
В пред сезонните тестове (както обикновено) нещата
изглеждаха като че ли с лек превес за Ферари. Дори концепцията за предните
крила на Алфа Ромео и Ферари бе сметната за по-добра от тази на Мерцедес.
Винаги обаче тестовете са едно, а състезанията съвсем друго, почти няма случай
(освен мисля през 2009-та), когато нещата и в първите състезания изглеждат като
от тестовете преди началото на сезона.
В Австралия Мерцедес традиционно имат по-добро
представяне и тази година отново беше така. През миналата също, а това, че
изпуснаха победа бе плод на случайност и късмет от страна на Ферари при
виртуалната кола за сигурност.
В Бахрейн обаче това проблемно бутало (както поне
официално обявиха от Ферари) коства първата победа за Шарл Льоклер и подари двойния успех за Мерцедес. Друг е
въпросът за проблемите на Фетел, за тях малко по-нататък.
Китай изненадващо се оказа не чак толкова добро място
за червените коли и те не успяха да се борят реално. Проблеми с настройки,
по-ниските температури и разбира се отборните решения им попречиха, но това
може би бе първата истинска изненада от началото на сезона. Именно тук поради
някакво причина болидите на Ферари нямаха отговор на темпото на Мерцедес и това
бе странното. А Макс и Ред Бул пък бяха изненадващо бързи и донякъде надеждни. Това
също е малко изненадващо, но поставянето на втори двигател в колите им (и трети
за Торо Росо), върна нещата към очакваното. Но за Хонда и Ред Бул друг път,
вероятно когато спечелят първата си победа заедно, което така или иначе ще се
случи скоро.
Баку беше мястото на което Ферари трябваше да
доминират и те го направиха. Поне в тренировките. И поне Льоклер. После обаче
дойде грешката в квалификацията и всичко свърши. Дали Шарл се надцени, дали
наистина бе нужно да се опитва бърза обиколка с гуми медиум няма особено
значение. В последната фаза Фетел бе сам срещу двата Мерцедеса и очаквано
загуби. Итересно, защо не опитаха ефекта на изтеглянето с някой от другите коли
за Фетел, та дори и Алфите.
Това което повечето хора видяха като страхотна битка
на старта между Ботас и Хамилтън, за мен беше отборен старт и тактика, за да
няма шанс Фетел (или Верстапен) да опитат атака. Нищо повече. Както каза Люис
след финала „..подходих твърде приятелски в първия завой спрямо Ботас“. Ами
честно казано не съм и очаквал двамата да се ударят още на старта, по-скоро
това можеше да се очаква преди финала, когато определено имаше напрежение в
Мерцедес. Всъщност точно този отборен старт изкова победата на Мерцедес иначе и
Фетел и Макс останаха сравнително близо до тях през цялото време, но просто не
чак толкова близо.
Така след четири състезания четирите двойни победи не
изглеждат като чак такава доминация, въпреки че са си сериозно постижение. И то
с може би не по-добрата кола. Може би, защото все още има достатъчно данни за
това, че колите на Ферари са по-бързи. Поне на хартия. Ако това е така, то би
трябвало в Испания да го докажат. Точно там е мястото, за което всички имат
най-много данни благодарение на тестовете и предполагам това ще има значение.
Точно там ще се види в каква посока са тръгнали всички в първите състезания и
колко и при кого посоката на развитие е
по-различна и разбира по-правилна.
И няколко думи за вътрешните битки, които ще се основаната
тема на сезона ми се струва. Ботас е уверен, бърз и спокоен и това за момента
му носи успех. При Люис се усеща леко разколебаване, но през годините той е
доказал че под натиск успява да се мобилизира, така че на Валтери никак няма да
му е лесно да го побеждава. И ако от Ферари не успеят да отговорят на удара от
първите четири старта, то тогава битката ще остане в Мерцедес. А когато това
стане, напрежението в тима ще се увеличи. Ботас няма какво да губи, а Хамилтън
не иска да губи и ще ми е интересно до къде ще стигнат двамата в
съперничеството си.
Моята теория за Ферари е простичка. Колата им е много
бърза, но и много капризна и това точно е проблема на Себастиан. За Льоклер,
който идва от по-слаб отбор, с по-слаба и трудна кола, Ферари е отличен болид и
именно заради това Шарл успява по-бързо да се адаптира. Просто колкото и да е
капризна, колата е в пъти по-добра от тази на Заубер. (Точно това се случва и с
Дани Рикиардо, но с обратен знак). Това не означава, че подценявам таланта на
младока, просто някак си нещата се получиха по-добре за него. Сега Фетел има
трудната задача освен да намери начин да подчини болида си, то да стане толкова
добре, че да е по-бърз от Льоклер, а това няма да е никак лесно. Колкото до
стратегията и ръководството на италианците хич не ми се и пише. По-добре нищо,
отколкото критики, те и без това идват отвсякъде. Може би много добър анализ
направи Жак Вилньов с теорията си, че и тази година трябваше да оставят Кими в
тима и може би е прав в някой отношения. Атмосферата в тима щеше да е
по-спокойна, част от грешките вероятно щяха да бъдат избегнати и вероятно
класирането нямаше да изглежда така, но това са само хипотези.
Мисля си, че сезон 2019 започна със сериозно предимство
за Мерцедес, но съвсем скоро нещата ще се променят, а към прогреса на Ред
Бул-Хонда, както и на сериозната битка в средата (където само Уилямс не
участват) предполага вълнуваща битка на много нива. И между отборите и вътре в
тях, а това е чудесно за всички нас зрителите.
Няма коментари:
Публикуване на коментар