НАСКАР

След дълго мотаене и протакане все пак реших, че е време да споделя някъде всичко, което знам, научавам и виждам в НАСКАР с всички, които харесват тези състезания.
Планът е поне веднъж седмично да пиша, ще ми се да има нещо като анализ на изминалата надпревара, но на първо време започвам с по-общите и глобални неща.


Мико

сряда, 6 февруари 2019 г.

Дисквалификацията в НАСКАР вече ще е факт

              Дисквалифициране и отнемане на победа при нередовности с колата ще бъде прилагано вече в трите дивизии на НАСКАР. Реално до сега при проблеми и нарушения победата (както и паричната премия) се запазваше, отнемаше се предимството, което дава първото място – участие в плейофите. Допълнително спрямо тежестта на нарушението се отнемаха точки, налагаха се глоби и се отстраняваше тиймшефът за няколко старта. На практика отнемане на първото място не се е прилагаше, за последно през 1995 година Дейл Джарет бе отпратен на последно място два часа след финала за непозволени модификации по колата. През миналата година две от победите на Кевин Харвик пък бяха оспорени след проблеми първо със задното стъкло, а после със задния спойлер, но останаха срещу името му. Година по-рано Джоуи Логано не успя да влезе в плейофите заради именно такава (тогава наричана „обременена“) победа.

               Практиката в НАСКАР бе след финала първите две коли заедно с едно от станалите по избор на стюардите да бъде пращана в центъра за изследвания и там след щателен оглед се взимаше решение дали има отклонения от правилата или не. Това обаче отнемаше време и обикновено в сряда или четвъртък (три-четири дни след състезанието) се обявяваха наказанията. Тази практика сега ще бъде променена. Според Стив ОДонъл, вицепрезидента на НАСКАР, сега на място в рамките на 90 минути след финала ще е ясно дали има проблеми с редовността на колата или не. Все пак има и една особеност. Изискването за ползване на един двигател в два уикенда ще възпрепятства проверката на агрегатите при първото им ползване, защото щателната проверка ще наруши пломбите (не знам защо просто не сложат нови, но явно това е проблем) и за това вероятно ще има поводи за недоволство по тази точка. Въпреки това решението на НАСКАР за тази мярка е похвално, защото доста често оставаше горчив привкус след някое състезание. Миналата година (а може и по-миналата да беше) имах тема по този въпрос – за или против „обременените победи“. В общи линии целта бе феновете на трасето да се приберат и да знаят кой е победител, пък после нека му отнемат точки и да го глобяват. Важното е че сме видели кой е бил на алеята на победата. Сега това ще се промени и НАСКАР ще бъде като другите моторни спортове, дисквалификация, обжалване итн – обичайните процедури. Мисля, че вървят в правилната посока.
               Като стана дума за посока, да се върна на тестовете от миналата седмица. Писах, че никъде не намирам мнения на пилоти, но само ден след като пуснах темата се появиха. За съжаление обаче не казват кой знае какво, явно все още не са много запознати или просто не искат да разкриват подробности пред конкуренцията. Промените в колите постепенно ще премине в разработването на новото поколение автомобили „Генерация 7“, като появяването й е фиксирано за 2021 година. Появата на термина „Кола на бъдещето“ е в първите години на този век, което бе началото на промените в НАСКАР. Идеята бе да се разработи нов автомобил, по-сигурен, по-съвременен и логично бе избрано и името. През 2007 дебютира, а през 2012 бе обявена за провал, заради липса на идентичност с производителя. Така година по-късно се появи новата идея под името „Генерация 6“, а ето че идва ред и на седмата. Всичките тези промени в правила, в коли, в трасета се прави с цел повишаване на интереса към надпреварите, по-скоро даже за връщане на интереса, защото до преди 15-тина години НАСКАР все още се радваше на огромна популярност. В последно време обаче все по-често виждаме не толкова пълни трибуни, данните от телевизионните зрители също показват спад и ръководството на НАСКАР се опитва да промени това. Дори се обмисля продажба, като все по-често се прокрадват слухове за интерес на Либърти медия. Забавното в случая е това, че Формула 1(чийто собственик са Либърти медия) има сходни проблеми, а за пример в своите планове за развитие Либърти сочеха НАСКАР. Може би пък има смисъл да се заимстват някой елементи от едното към другото и обратно, но това трябва да се прави много внимателно и прецизно. Все още има много фенове, недоволни от плейофната система, от етапите въведени преди две години и от липсата на повече неовални трасета, но пък има и други, които подкрепят промените. За да не задълбавам повече ще спра и нека видим как ще започне сезона, пък тогава ще правим анализи кое е за добро и кое не. Или по-скоро кое ни допада и кое не.

Няма коментари:

Публикуване на коментар