
Защо Хонда ще (трябва да) спечели с Ред Бул? Сделката от последните дни, която общо взето бе очаквана е
може би най-добрия сценарий и за двете страни. Японците искат на всяка цена да
постигнат успех, а тежката драма с Макларън допълнително навреди на имиджа им.
Сега с новите си партньори, те имат уникалната възможност да работят с един от
най-гениалните специалисти в лицето на Ейдриън Нюи, а това никак не е малко. Не
че подценявам хората в Макрларън, или пък самите японци(които всъщност
постигнаха много преди време, но се отказаха и подариха всичко на Рос Браун),
но просто Нюи е човек доказал се многократно. Ако се върнем през 2005, когато
всъщност Ред Бул купиха тима на Форд(Ягуар), това беше един средняшки отбор, въпреки
подкрепата на концерна. Нивото им беше като на Джордан, който по същото време
бе на пазара и скоро след това стана Форс Индия. Ягуар и Джордан бяха отбори от
средата на колоната, с моменти проблясъци и сходно представяне. Обаче в Ред Бул
успяха да привлекат Нюи и резултатите не закъсняха. Ейдриън е човекът зад
шампионския болид на Уилямс от началото на 90-те, пак той направи и
Макларъните, с които Хакинен успя да победи Михаел Шумахер, а когато реши да се
оттегли…доминация на Ферари. А сега вижте къде са Ред Бул и какво постигнаха и къде
са Форс Индия. Да, има голяма разлика в бюджетите, но основата им беше сходна.
Ако погледнем малко
по-назад в историята, Хонда се появяват като доставчик при сър Франк Уилямс, но
бързо се пренасочват към Макларън и Лотус по две основни причини – Рон Денис и
Аертон Сена. Дори те са в основата на привличането на Сена в Макларън, а всички
знаете какво се случи там, особено през 88-ма. 15 победи от 16 старта и то само
заради глупавия инцидент на Сена с Жан Луи Шлесер (да, този същия от рали Дакар).
Бразилецът бе млад и напорист пилот, жаден за победи, не се съобразяваше с
никой и не се отказваше от стила си. Това описание да ви напомня на някого? Ами
колкото и да е трудно за приемане, така се описва в момента Макс Верстапен. Да,
не е коректно да се правят сравнения, особено с една от легендите на Формула 1,
но паралела е неизбежен. Уникалното каране в Бразилия през 2016 бе първия повод
за сравнение. От това, което знаем за японците, винаги се е изтъквало, че те са
хора на честта, за кодекса на самураите и за това, че в лицето на Сена
навремето са виждали своя човек. Според мен сега те припознават Макс като такъв
и това вероятно ще е една от причините да искат партньорството с Ред Бул. Настина
Верстапен младши допуска доста грешки от началото на сезона, но поне за сега
оправданието му е че е още млад и не толкова опитен, но пък никой не може да
отрече че дава цвят на надпреварите. Например в Монако. Като че ли само той се
осмели да натиска и да изпреварва в княжеството, където по принцип изпреварянията
са доста трудни. Дори Фетел и Хамилътн предпочетоха да се повозят зад Дани
Рикиардо, без видими опити поне да го притиснат, но това е друга тема.
Тук пък ми идва мисълта,
че ако запазят и Рикиардо, който вече има достатъчно опит, шансовете им за
добри резултати ще се увеличат. Реално Дани едва ли има по-добра оферта за
момента, защото във Ферари все още разчитат на Фетел, а той пък предпочита Кими
или някой по-млад и неопитен пилот до себе си. Трудно ми е да си представя, че Маркионе
ще изгони Себастиан точно сега, единственото по-дръзко решение за което се
сещам е да даде шанс на Алонсо, но някак си не ми се вярва. Фернандо има цел и
тя е Инди 500, за това най-вероятно, ако не отиде във Ферари(малко вероятно),
или Мерцедес(почти невероятно, дори невъзможно, защото там още са му сърдити)
той ще прекоси океана. Опция за Рикиардо е и място в Макрларън, но с оглед на
представянето не ми се вярва който и да е пилот да иска точно сега да отиде там.
За Дани остава шанса да го вземат в Мерцедес, но пък от друга страна те вече не
са най-най, а пък и Люис едва ли ще се оттегли. Остава Рено, което всъщност
означава смяна на Дани и Карлос, което с оглед на желанието на японците да имат
млади и напростри пилоти не е невъзможен сценарий. Сайнц младши чака шанса си
да докаже, че е по-добър от Макс, или поне толкова добър като него, а най-лесно
това може да стане като карат в един отбор. Или пък да не стане. Защото Сайнц
старши май не се разбира много с ръководството на Ред Бул, но и това е друга
тема.
Ред Бул от друга страна
отдавна търсят начин да се разделят с Рено, но липсата на алтернатива до
момента ги спираше. Двугодишният договор пък ясно показва, че ако нещо не
тръгне както трябва, те ще имат възможност за преориентиране точно когато се
очаква правилата да се променят и във Формула 1 да се появят нови доставчици.
Защото за момента има само Рено, от което те не са доволни, Мерцедес, които пък
(както и Ферари) не биха им давали своите агрегати и Хонда. Така че реално
нямаха избор, но пък поне превърнаха дефекта в ефект. Сега японците ще налеят
пари, може да се ползват данните на Рено (поне тези до момента, защото към края
на сезона ще става все по-трудно с оглед раздялата им), както и опита от
работата с Торо Росо. В комбинация с уменията на Нюи и хъса на Верстапен, новия
тандем Ред Бул-Хонда ще трябва да успее, може би не чак за титла, но поне за
някоя и друга победа. Това ще е въпрос на чест за японците. Пък после идва нова ера - 2021. Така че догодина Ред Бул-Хонда ще се бори с всички сили, за чест, за мъст и за престиж.
*Това е малко извън протокола, който сам си бях наложил да пиша тук само за НАСКАР, но си разреших сам, защото просто ми се щеше да си споделя мнението. Благодаря за разбирането.
*Това е малко извън протокола, който сам си бях наложил да пиша тук само за НАСКАР, но си разреших сам, защото просто ми се щеше да си споделя мнението. Благодаря за разбирането.
Няма коментари:
Публикуване на коментар