НАСКАР

След дълго мотаене и протакане все пак реших, че е време да споделя някъде всичко, което знам, научавам и виждам в НАСКАР с всички, които харесват тези състезания.
Планът е поне веднъж седмично да пиша, ще ми се да има нещо като анализ на изминалата надпревара, но на първо време започвам с по-общите и глобални неща.


Мико

петък, 1 май 2020 г.

НАСКАР се завръща на 17-ти май!


               Най-после имам повод да напиша нещо радостно – НАСКАР се завръща на 17-ти май! Решението се очакваше, в последните дни все по-упорито изтичаше информация, но вчера (30 април) бе официално потвърдено.

               Честта сезона да бъде подновен ще има трасето в Дарлингтън на17-ти май, като надпреварата ще бъде в неделя, а веднага след това в сряда 20-ти май ще има още едно състезание пак там. По принцип този уикенд бе предвиден за Ол Старс, но по-рано стана ясно, че такава надпревара едва ли ще се проведе през 2020. Следващото трасе ще бъде овала в Шарлът, като знаменитите 600 мили ще се състоят на предварително обявената си дата – 24-ми май. Отново веднага след това отново в сряда (27-ми) ще има още един кръг от къп сериите. Всички надпревари ще бъдат без публика, както се и очакваше, а всички екипи ще бъдат редуцирани до минимум. Излишно е да подчертавам, че всички ще бъдат тествани и максимално изолирани, а препоръчителните дистанции ще бъдат спазвани (надявам се).
               За момента става ясно, че всяко състезание ще бъде еднодневно, тоест няма да има тренировки и дори квалификации, като единствено за Шарлът 600 квалификация ще има. Все още не е ясно и как ще се определя стартовата решетка и дали няма да има поне кратка загрявка преди старта. Надпреварите в неделните дни ще са с обичайната си дистанция, докато тези в сряда ще са по-къси. Дарлингтън на 17-ти ще е 400 мили, а в сряда 500 километра, а Шарлът както вече стана ясно ще си е 600 мили в неделя и 500 километра в сряда. Любопитното е, че са наместени и два старта на Иксфинити сериите и един при пикапите в понеделник-вторник.
               В слуховете в последните дни се спрягаха и следващите арени в началото на юни, а именно трасетата в Атланта и Хомстед, но в официалното съобщение не се споменава нищо за тях, поне засега. Вероятно в следващите дни и седмици календарът на НАСКАР ще претъпи още промени, но какви мога само да гадая. На базата на въпросните слухове е възможно някой от състезанията да се проведат в събота-неделя, така както по принцип бе предвидено това да се случи в Поконо, но вероятно те няма да са много. Желанието на ръководството на НАСКАР е да се проведат всичките 36 старта, било то и не на същите трасета, на които е предвидено. Ясно е обаче, че целта е да се навакса със състезанията от редовния сезон, за да може финалната му плейофна част да запази предварителния календар. Ако нещата се задържат така или пък дори по-добре (с пандемията), то такъв сценарий е напълно възможен.
               Сега няколко неща и за новостите в НСАКАР, след като стана ясно, че сезонът ще продължи. Миналата неделя по време на виртуалната надпревара в Таладега, в интервю Райън Нюмън обяви, че е напълно здрав и смята че е готов да се завърне зад волана. Това бе очаквана новина, която вече е подплатена и с дата – 178-ти май. Тогава в автомобила с номер 6 отново ще видим Нюмън, а Рос Частейн, който го заместваше ще се съсредоточи в Иксфинити сериите. Всъщност именно Частийн бе един от фаворитите за мястото на Кайл Ларсън в икпа на Чип Ганаси. Рос Частийн по принцип има договор с Ганаси и бе една от възможностите за пилот на номер 42. Другата кандидатура бе тази не бившия пилот на екипа, но с номер 1 – Джейми Макмъри. Той се оттегли и се изявява като анализатор и тв коментатор, но добрите му отношения с отбора, както и с повечето спонсори го правеха чудесен вариант за Ганаси. Чип обаче изненада всички, като преди няколко дни обяви решението си – Мат Кенсет. Мат на практика остана без отбор в края на 2017-та, а през 2018-та направи 15 старта за екипа на Рауш Фенуей с номер 6, където се редуваше с Тревър Бейн. През миналата година Мат участва в няколко старта от полу-професионалните серии, по-скоро за да напомни за себе си и успя да спечели някой от тях и то в силна конкуренция с млади пилоти от топ дивизиите. В кола от топ дивизията на НАСКАР обаче Кенсет не е сядал от Маями 2018-та. Въпреки това Чип Ганаси заложи на него, вероятно заради опита и добрите му отношения с Кърт Буш, който е другия пилот на тима. Мат Кенсет има 665 старта в къп сериите и 39 победи, а особено впечатляващо е че има 329 финала в топ десет, почти половината от всичките си стартове. Отделно от това Мат почти винаги е завършвал сезона в топ десет в крайното класиране и все пак да не забравяме, че е шампион за 2003-та (последната преди да бъде въведена плейофната система). С Кърт Буш са били съотборници в началото на 2000-те и като цяло имат отлични отношения, което също е позитивно. Проблемът може би е във факта, че Кенсет е на 48 години и според статистиките пилот на възраст над 45 години не е успял да спечели титлата в обозримото минало, а дори и на пръсти се броят пилотите над 45 печелили и отделни състезания. Това всъщност са Марк Мартин и  Дейл Джарет, съответно на 50 и 48 през 2010.  Тук е мястото да отбележим, че Джими Джонсън ще навърши 45 през септември, а Кевин Харвик през декември. Това е според тезата на тези, които смятат, че НАСКАР вече е спортът на по-младите пилоти.
               Спорът дали младите ще имат превес над ветераните мисля е вечен, поне в последните години опитът надделява над младостта, така че ще видим. Нужно е да се спомене също така, че от НАСКАР са допуснали Нюмън и Кенсет да се състезават за титлата през тази година. Споменавам това, защото според правилника на сериите, в битка за титлата може да участват пилоти състезавали се във всяка една надпревара от сезона, като тези, които пропускат състезания по здравословни причини се нуждаят от подобно разрешение. Такъв е случаят с Райън Нюмън, а жеста към Мат Кенест е в резултат на факта, че от началото на годината са изминали само 4 състезания (поне така пишеше един от американските анализатори), пък и екипът на Ганаси се нуждае и от точките си за втория автомобил в отборните битки.
               Така подновяването на шампионата е вече близко, но все пак има още поне две (към момнета) виртуални състезания – тази неделя в Довър и следващата събота в Мартинсвил. Това ще ни даде възможност с колегата Боби Барболов да загреем за реалните състезания и надявам се всички тези планове да се осъществят, за да може постепенно всички останали надпревари да се възобновят.

Няма коментари:

Публикуване на коментар