НАСКАР

След дълго мотаене и протакане все пак реших, че е време да споделя някъде всичко, което знам, научавам и виждам в НАСКАР с всички, които харесват тези състезания.
Планът е поне веднъж седмично да пиша, ще ми се да има нещо като анализ на изминалата надпревара, но на първо време започвам с по-общите и глобални неща.


Мико

вторник, 15 май 2018 г.

NASCAR ALL Stars race – що е то?


     В средата на редовния сезон всяка година идва момента за състезанието на звездите на НАСКАР – шампионите и победителите мерят сили в битка, където няма точки. Тук има само една награда и тя отива за победителя – един милион долара. Както се казва, победителят взима всичко. Първото такова състезание се провежда през 1985 година именно тук в Шарлот и само с едно изключение (в Атланта през 1986), е било само на това трасе. В първото издание участниците са само 12-те победители от предишната година и в седемдесетте обиколки пилотите е трябвало задължително да спрат за смяна на поне две гуми между 30 и 40 обиколка. Наградата тогава е била далеч по-скромна (не милион, а само 200 000), но отделно е решено пилотът начело в 20-тата и 50-тата обиколки да получи бонус от 10 000 долара. Надпреварата е атрактивна, като повежда Даръл Уолтрип, но точно в 19-тата е изпреварен от Тери Лабонти, който печели бонуса. Уортлип отново повежда, но Хари Гант го изпреварва в края на 38-та при питстоповете и взема втория бонус. Даръл Уолтрип все пак си връща лидерството и печели 200 хиляди, а в края на годината и третата си титла. Милион печели Бил Елиът, но това е по друга програма наричана „Уинстън милион“ – за победи на определени трасета. За това обаче друг път.
    През годините регламентът е търпял промени и добавки, общо взето почти всяка година има някакви изменения. Имало е например обръщане на колоната, тоест след първите 20 обиколки последния става пръв, а първия последен, имало е задължителни питстопове и незадължителни такива, винаги се е търсела атрактивната страна на надпреварата.
      Част от отборите обаче използват това да тестват новости по колите си, понеже реално нямат много друго време за тестове в натоварената си програма. Това понякога изважда от битката очаквани фаворити, понякога пък има и неочаквани лидери, в общи линии шоуто и изненадите са много.
        Постепенно се оформил облика на сегашния формат – седмица преди най-дългото състезание Кока Кола 600 на Шарлот и така се получава един двуседмичен фестивал с много различни събития и надпревари. Отделно пилотите, които не са печелили получават шанс за участие след квалификационни състезания, а в последно време е включен и вата на феновете, които посочват последния участник.
       През тази година форматът е подобен на миналогодишния, този път обаче има четири етапа. 30-20-20-10, като няма задължителни питстопове. Колите пък за пръв път ще бъдат с рестриктор, като този който използваха в по-малките серии Иксфинити на Индианаполис през миналата година. Различни спойлери и решетки пък ще попречат на тестовите планове донякъде.
       Пилотите с победи от миналата и тази година имат място в надпреварата, а за останалите места ще се борят в по-кратка версия (20-20-10), като квоти за участие получава всеки победител в етап. Последното място ще заеме този, за когото най-много фенове гласуват, като от класацията ще се извадят всички спечелили вече право на участие. 
      И така очакваме шоу, очакваме спринтови и оспорвани етапи и всичко това в съботната вечер – какво по-хубаво от това?

Няма коментари:

Публикуване на коментар