В средата на редовния сезон всяка година
идва момента за състезанието на звездите на НАСКАР – шампионите и победителите мерят сили в битка, където няма
точки. Тук има само една награда и тя отива за победителя – един милион долара.
Както се казва, победителят взима всичко. Първото такова състезание се провежда
през 1985 година именно тук в Шарлот и само с едно изключение (в Атланта през
1986), е било само на това трасе. В първото издание участниците са само 12-те
победители от предишната година и в седемдесетте обиколки пилотите е трябвало
задължително да спрат за смяна на поне две гуми между 30 и 40 обиколка.
Наградата тогава е била далеч по-скромна (не милион, а само 200 000), но отделно
е решено пилотът начело в 20-тата и 50-тата обиколки да получи бонус от 10 000 долара.
Надпреварата е атрактивна, като повежда Даръл Уолтрип, но точно в 19-тата е
изпреварен от Тери Лабонти, който печели бонуса. Уортлип отново повежда, но
Хари Гант го изпреварва в края на 38-та при питстоповете и взема втория бонус. Даръл
Уолтрип все пак си връща лидерството и печели 200 хиляди, а в края на годината
и третата си титла. Милион печели Бил Елиът, но това е по друга програма
наричана „Уинстън милион“ – за победи на определени трасета. За това обаче друг
път.
През годините регламентът е търпял промени
и добавки, общо взето почти всяка година има някакви изменения. Имало е
например обръщане на колоната, тоест след първите 20 обиколки последния става пръв,
а първия последен, имало е задължителни питстопове и незадължителни такива,
винаги се е търсела атрактивната страна на надпреварата.
Част от отборите обаче използват това да
тестват новости по колите си, понеже реално нямат много друго време за тестове
в натоварената си програма. Това понякога изважда от битката очаквани фаворити,
понякога пък има и неочаквани лидери, в общи линии шоуто и изненадите са много.
Постепенно се оформил облика на
сегашния формат – седмица преди най-дългото състезание Кока Кола 600 на Шарлот
и така се получава един двуседмичен фестивал с много различни събития и
надпревари. Отделно пилотите, които не са печелили получават шанс за участие
след квалификационни състезания, а в последно време е включен и вата на феновете,
които посочват последния участник.
През тази година форматът е подобен на
миналогодишния, този път обаче има четири етапа. 30-20-20-10, като няма
задължителни питстопове. Колите пък за пръв път ще бъдат с рестриктор, като
този който използваха в по-малките серии Иксфинити на Индианаполис през
миналата година. Различни спойлери и решетки пък ще попречат на тестовите планове
донякъде.
Пилотите с победи от миналата
и тази година имат място в надпреварата, а за останалите места ще се борят в
по-кратка версия (20-20-10), като квоти за участие получава всеки победител в
етап. Последното място ще заеме този, за когото най-много фенове гласуват, като
от класацията ще се извадят всички спечелили вече право на участие.
И така очакваме шоу, очакваме спринтови и
оспорвани етапи и всичко това в съботната вечер – какво по-хубаво от това?
Няма коментари:
Публикуване на коментар