През миналата година стана ясно, че за този сезон ще
има промени в колите, продиктувани от желанието за по-плътна борба и повече изпреварения.
Като образец се посочваше състезанието Ол Старс, в което бе приложен
по-различен аеродинамичен пакет и ограничител на притока на въздух. Всъщност
елементите в това състезание бяха взаимствани от аеропекета на колите от
предишни години - по-голям заден
спойлер, различна предна решетка, а намаляването на притока на въздух намали
чувствително скоростта. Така се получи доста плътно и оспорвано състезание, а
още дни след него започнаха слуховете за въвеждането на същите елементи още
преди края на сезона. Това всъщност се оказа само намерение, а есента стана
ясно, че все няма да се ползва през 2018, а след допълнителни уточнение ще
влезе за новия сезон.
Наскоро писах какво точно се променя, но накратко ще
повторя. В предната част спойлерът под бронята(ножа) става по-голям и е изнесен
напред с около 5 сантиметра(два инча според янките). В страни от решетката (под
фаровете, при нормалните коли) аероканалите, които отвеждат въздуха и охлаждат
както спирачките така и двигателя, сега са насочени така, че да развалят
въздушната струя около и зад колата. Няма точни обяснения и схеми, но от
обясненията на инженерите, които четох разбрах, че това всъщност е за сметка на
охлаждането на гумите и спирачките, което всъщност притеснява екипите. Целта на
развалянето на въздушната струя пък е да облекчи следването на колите и
по-лесното изпреварване(подобни промени има и във Формула 1, точно с тази цел,
но постигната по различен начин – все пак едното са почти нормални наглед
автомобили, другото болиди). Задния спойлер е ясен, той трябва да стабилизира
задната част, да прави колата по-натисната и съответно стабилна, а също така ще
участва в промяната на „мръсния въздух“ зад колата.
Другата голяма новост е намаляването на притока въздух
към двигателя, което според очакванията би трябвало да намали сериозно
мощността на двигателите. От около 750 конски сили до около 550-570. Всички
тези неща обаче ще се прилагат на трасета с дължина по-голяма от 1,2 мили (без
Дайтона 500)или общо в 21 старта. Другите 14 къси и неовални трасета ще се
радват на старата мощност на колите, тази от 750 к.с. За Дайтона 500 остава
рестриктора, решението е че в следващите години ще се прецени точно как да бъде
ограничаван двигателя там (а може би и на Таладега) и тогава ще се вземе
окончателното решение.
Нещо, което стана ясно в края на миналия сезон беше
намерението да се премахне възможността пилотът сам да може да регулира
окачването си. От тази година те няма да могат да го правят, регулирането ще
става само от механиците по време на спиранията в бокса. Трябва да вметна, че
пилотите до момента можеха да правят промени в доста тесен диапазон, нещо като
фина настройка, а ако не бяха доволни от поведението на колата си въпреки
корекциите правени от тях, то тогава механиците им правеха по-сериозните
промени с помощта на ключове (като манивела) през отворите в задното стъкло.
Всичко това както казах се прави с цел подобряване на
шоуто, повече битки и изравняване на възможностите, пък дали ще постигне такъв
резултат все още не е ясно. Първите тестове на новите коли ще бъде в края на месеца
на трасето в Лас Вегас. Именно там ще и дебюта на новия Мустанг, който ще
замени досегашния Фюжън на Форд. Шевроле продължават с Камаро, а Тойота с
Камри, като все още не се чува нищо за нови участници.
В началото на февруари пък започват седмиците на
скоростта в Дайтона, където на 10-ти ще е квалификацията за надпреварата, както
и спринтовото състезание Клаш. Скоро ще стане дума и за тях.
Няма коментари:
Публикуване на коментар