Само след 10 дни сезонът в НАСКАР
започва. На 11-ти февруари ще бъде първото мероприятие от седмиците на
скоростта, традиционното начало на състезателната година. Първата надпревара (която
не носи точки, но това не пречи да е чакана с голям интерес) е така нареченото
спринтово състезание с името Клаш. През годините името му е било променяно
многократно в зависимост от спонсорите, но същността му винаги е била една и
съща – най-бързото състезание с най-бързите пилоти. Всъщност това е мотото под
което се появява идеята за тази надпревара през 1979 година и постепенно вече е
традиция. В началото желанието на организаторите е било да промотират спонсор,
мотото е подходящо, а решението просто. Най-бързото състезание е защото е само
75 обиколки и първоначално не е имало влизания в бокса, за смяна на гуми и
зареждане с гориво – едно истински спринт. Най-бързите пилоти пък са определени
лесно – поканени са спечелилите полпозиции през предишната година, били са
най-бързи от всички. За да е сигурно това, покани за участие не се дават на
пилот, който стартира пръв без да е имало квалификация(това се случва, когато
поради лоши атмосферни условия стартовите позиции се разпределят на базата на
времената от свободните тренировки или пък на класирането по точки). В
допълнение правото на участие се дава и на предишни победители в надпреварата,
а също и печелилите полпозиции на Дайтона. Така на практика се събират около
20-тина участници, борещи се за престиж(и парична премия) в най-краткото и
бързо състезание от сезона.
Така на практика започват седмиците на
скоростта, а финалът им е Дайтона 500 (който през ази година е на 18-ти
февруари), което слага официалното начало на сезона в НАСКАР.
Преди това обаче има още куп събития и
надпревари. Първо е квалификацията за 500-те мили, в която всеки пилот прави
самостоятелни обиколки. Първите двама печелят правото за потеглят от първа
редица, а останалите позиции се разпределят в две допълнителни състезания
наречени Кан-Ам дуели. Пилотите с нечетните времена от квалификацията(нечетни в
смисъл позиции от квалификацията) стартират в първия, а тези с четните позиции
във втория дуел. Състезанията са спринтови и финалните позиции на пилотите
всъщност правят реда на стартовата решетка. Първия дуел определя нечетните позиции(
от трета натам) от вътрешната страна на трасето, а втория четните от външната.
Реално квалификацията и двата Кан-Ам дуела представляват една доста атрактивна
форма на разпределянето на стартовите позиции, но са съжаление на феновете не
се използва другаде освен на Дайтона.
Освен всичко това зрителите могат да проследят всичките тренировки и
надпревари при пикапите и в Иксфинити сериите, както и много други кратки и
забавни състезания. В общи линии малко повече от две седмици във Флорида мирише
на бензин и изпилени гуми, всичко това гарнирано с много различни забавления,
концерти и игри. Звучи страхотно. Бих се радвал ако някой път успея да
присъствам.
И така започва се…скоро ще пиша пак,
защото вече има интересни новини и събития.
Няма коментари:
Публикуване на коментар