По време на последното състезание което
коментирах, няколко зрители попитаха за точките, плейофите и изобщо системата
на за оценяване в НАСКАР, а когато опитах да го обясня си дадох сметка, че не е
толкова лесно да се разкаже. Това ще се опитам сега да напиша, да видим дали ще
стане по-ясно.
Шампионатът на НАСКАР се състои от две части –
редовен сезон и плейофи. Първите 26 състезания са редовния сезон и в него
всички печелят съответните точки. Новото през тази година е разделянето на
всяко състезание на три етапа(имаше и четири в Шарлот през лятото). В края на
всеки от тези етапи се присъждат точки на първите десет – 10 за първия, 9 за
втория и така до десето място. Първият получава и една бонус точка, наричана и
плейофна. Победителя в надпреварата получава 40 точки плюс 5 бонус точки. Ако
той е успял да спечели и първите два етапа то тогава ще си тръгне с 60 точки и
7 бонус такива. Вторият на финала взема 35,третият 33 и така нататък, като
завършилите между 36 и 40 място получават по една точка, ако колите им са в
движение, а не прибрани в гаража. След
26-тото състезание 16 пилоти продължават в плейофите – последните десет
състезания. Право на участие имат всички победители, а ако те са повече от 16
се гледат и точките. Ако са по-малко от 16 или пък победите им са били „обременени“
както тази на Джоуи Лугано в Ричмънд, то останалите места в плейофа се допълват
от останалите в класирането пилоти без победи. В случай, че заемащият първото
място по точки в класирането(шампионът от редовния сезон) няма победа той има
също право да участва в плейофите. Той получава и 15 бонус точки, бонуси има и
за всички пилоти в топ 10.
Плейофната серия е от десет състезания
разделени в четири кръга – първите три са от по три старта, а последният, финален
е този в Маями. След всеки кръг отпадат четирима, а останалите респективно
12-8-4 продължават към Маями. Тук е важно следното: всички бонус точки остават
на сметката на пилота, докато при края на всеки кръг останалите точки се губят.
Какво означава това. Още преди първото състезание от плейофа 16-те финалисти се
нулират и те започват битката с по 2000 точки плюс бонусните точки на всеки
един от тях. Идеята е техните точки да са над тези на останалите, некласирани
за плейофите пилоти, като в същото време бонусите остават, за да възнаградят
усилията на победителите през сезона. След първите три състезания отпадат
четирима, останалите започват вторият кръг отново с нулирани точки, този път от
3000 плюс бонусите, след това пак така, този път вече с по 4000+бонуси.
Четиримата, които достигнат до финала в
Маями, започват състезанието там с 5000 точки, но без никакви бонуси – тук те
се нулират и претендентите за титлата имат абсолютно равни шансове. Останалите
12 пилоти отпаднали в трите кръга на плейофите водят битка за разпределение на
местата от 5-то до 16-то, като това става на базата на резултатите им от
всичките 10 плейофни старта. Това е предложено преди време от Кевин Харвик и
носи(неофициално) името „Правилото на Кевин Харвик“. Така дори отпадналите в
първият кръг могат да се борят за по-предно класиране и съответно за повече
пари и спонсори.
Няколко думи и за останалите пилоти извън
плейофите. Те продължават битката за класиране от 17-то до последното място,
ако имат късмет успяват да откраднат някоя победа или призово класиране и се
борят също както и останалите за привличане на повече и по-щедри спонсори, с
помощта на които ще могат да се класират за плейофите през следващия сезон.
Надявам се така да е вече малко по-ясно
кой, как и кога печели точки в НАСКАР, а ако има въпроси пишете, ще се постарая
да отговоря на всеки.
Няма коментари:
Публикуване на коментар