НАСКАР

След дълго мотаене и протакане все пак реших, че е време да споделя някъде всичко, което знам, научавам и виждам в НАСКАР с всички, които харесват тези състезания.
Планът е поне веднъж седмично да пиша, ще ми се да има нещо като анализ на изминалата надпревара, но на първо време започвам с по-общите и глобални неща.


Мико

сряда, 11 октомври 2017 г.

НАСКАР - за точките, шампионата и всичко останало




      По време на последното състезание което коментирах, няколко зрители попитаха за точките, плейофите и изобщо системата на за оценяване в НАСКАР, а когато опитах да го обясня си дадох сметка, че не е толкова лесно да се разкаже. Това ще се опитам сега да напиша, да видим дали ще стане по-ясно.
     Шампионатът на НАСКАР се състои от две части – редовен сезон и плейофи. Първите 26 състезания са редовния сезон и в него всички печелят съответните точки. Новото през тази година е разделянето на всяко състезание на три етапа(имаше и четири в Шарлот през лятото). В края на всеки от тези етапи се присъждат точки на първите десет – 10 за първия, 9 за втория и така до десето място. Първият получава и една бонус точка, наричана и плейофна. Победителя в надпреварата получава 40 точки плюс 5 бонус точки. Ако той е успял да спечели и първите два етапа то тогава ще си тръгне с 60 точки и 7 бонус такива. Вторият на финала взема 35,третият 33 и така нататък, като завършилите между 36 и 40 място получават по една точка, ако колите им са в движение, а не прибрани в гаража.  След 26-тото състезание 16 пилоти продължават в плейофите – последните десет състезания. Право на участие имат всички победители, а ако те са повече от 16 се гледат и точките. Ако са по-малко от 16 или пък победите им са били „обременени“ както тази на Джоуи Лугано в Ричмънд, то останалите места в плейофа се допълват от останалите в класирането пилоти без победи. В случай, че заемащият първото място по точки в класирането(шампионът от редовния сезон) няма победа той има също право да участва в плейофите. Той получава и 15 бонус точки, бонуси има и за всички пилоти в топ 10.
     Плейофната серия е от десет състезания разделени в четири кръга – първите три са от по три старта, а последният, финален е този в Маями. След всеки кръг отпадат четирима, а останалите респективно 12-8-4 продължават към Маями. Тук е важно следното: всички бонус точки остават на сметката на пилота, докато при края на всеки кръг останалите точки се губят. Какво означава това. Още преди първото състезание от плейофа 16-те финалисти се нулират и те започват битката с по 2000 точки плюс бонусните точки на всеки един от тях. Идеята е техните точки да са над тези на останалите, некласирани за плейофите пилоти, като в същото време бонусите остават, за да възнаградят усилията на победителите през сезона. След първите три състезания отпадат четирима, останалите започват вторият кръг отново с нулирани точки, този път от 3000 плюс бонусите, след това пак така, този път вече с по 4000+бонуси.
      Четиримата, които достигнат до финала в Маями, започват състезанието там с 5000 точки, но без никакви бонуси – тук те се нулират и претендентите за титлата имат абсолютно равни шансове. Останалите 12 пилоти отпаднали в трите кръга на плейофите водят битка за разпределение на местата от 5-то до 16-то, като това става на базата на резултатите им от всичките 10 плейофни старта. Това е предложено преди време от Кевин Харвик и носи(неофициално) името „Правилото на Кевин Харвик“. Така дори отпадналите в първият кръг могат да се борят за по-предно класиране и съответно за повече пари и спонсори.
      Няколко думи и за останалите пилоти извън плейофите. Те продължават битката за класиране от 17-то до последното място, ако имат късмет успяват да откраднат някоя победа или призово класиране и се борят също както и останалите за привличане на повече и по-щедри спонсори, с помощта на които ще могат да се класират за плейофите през следващия сезон.
      Надявам се така да е вече малко по-ясно кой, как и кога печели точки в НАСКАР, а ако има въпроси пишете, ще се постарая да отговоря на всеки.

Няма коментари:

Публикуване на коментар